giovedì 22 marzo 2018

Il 22 Marzo 1950 moriva Raffaele Viviani

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Il 22 Marzo 1950 moriva Raffaele Viviani: genio stabiese

Raffaele Viviani (il vero cognome era però Viviano) è un autore napoletano nato a Castellammare di Stabia il 10 Gennaio 1888, e morto a Napoli il 22 Marzo 1950, in una famiglia dagli scarsi mezzi economici. Il padre, anch’egli di nome Raffaele, era un costumista teatrale che a pochi anni dalla nascita del figlio si trasferì a Napoli, a causa dei guai economici nei quali purtroppo cadde, e nella storica capitale del teatro diede vita ad alcuni teatrini, i “Masaniello”, dove l’infante Raffaele, detto Papiluccio dai familiari, apprese le basi del teatro. Soldi per frequentare la scuola non ce n’erano, e fino agli undici, dodici anni, Papiluccio era un vivace scugnizzo che correva e combinava guai per le strade i vicarielli partenopei, tuttavia nella sua personalità era insito quel germe di sensibilità che lo avrebbe portato a diventare uno dei massimi autori del Novecento, a livello internazionale. Papiluccio voleva raccontare i mestieri poveri, l’arte di arrangiarsi, le commedie e le tragedie che il popolo viveva tutti i giorni, ma per fare ciò capì non bastava essere uno di loro, era necessario studiare e al contempo mantenere quella semplicità e quella genuinità che solo il popolo sa avere. Con la prematura morte di suo padre il teatro, da puro svago che gli permetteva di avere qualche spicciolo in tasca, divenne un vero e proprio lavoro attraverso cui doveva aiutare la madre e i fratelli a sopravvivere.
Viviani, che fin dall’età di quattro e anni e mezzo cantava con successo nei teatri popolari napoletani, da artista vero sapeva che per per emergere doveva offrire qualcosa che gli altri non avevano, dunque introdusse nei propri spettacoli delle canzoni le cui parole erano scritte da lui, mentre le musiche le “componeva” in questo modo: poiché non sapeva suonare né leggere e scrivere gli spartiti, faceva nascere la musica nella propria testa e la fischiettava a un maestro di pianoforte, il quale la “traduceva” con il suo strumento e la trascriveva. Non fu questo l’unico colpo di genio di Raffaele Viviani, e dato che, come detto prima, la sua intenzione era quella di portare in scena la verità, la miseria, l’ingiustizia, marchiò le sue sceneggiature con una lingua scarna, aspra, tagliente, ben lontana da quello stile che faceva del teatro colto un’esclusiva delle classi più agiate, riuscendo perciò a coniugare contenuti molto profondi ad una possibilità di fruibilità da parte di tutti, anche attraverso la previsione di vari livelli di interpretazione delle opere.
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                           ‘O paisano mio

‘O paisano mio quanne screveva
parlava sempe d’’a fatica ‘e ll’ate.
D’’a soia ca pure lle piaceve
nun ne parlava maie.
Na storia ‘e nu guaglione:
ca cu na capa a schiovere
faceva cose ‘e pazze.
e se mureve ‘e famma. 
‘A scola s’’a scordava
jucanne ‘e fiurelle,
pe sta ‘nzieme cu ll’ate
pe pazzià ‘o strummulo
e ‘o juoco d’’e formelle.
M’a dudece anne
mettette ’a capa a pposta
e cu na faccia tosta
“pigliaie nu sillabario”
e se “mettette a correre
cu a, e, i, o, u.”
tante c’addeventaie
cchiù ‘e chello ca vuleva.
Sta statua ‘nmize a villa
tene na faccia storta
ma ll’uocchie ‘e nu guaglione
ca quanno vede ‘e correre
appriesso a nu pallone
lasciasse vuluntiere
almeno pe nu mumento
e fa ‘a perzona seria
‘ncopp’a stu monumento
pe s’jì a vuttà a mmare
cu tutte ’e panne
“ca ‘ncuollo s’asciuttavano”;
pecchè, mò, nu malanne
che male le po fà ?
Pe riturnà comm’era
“c’arteteca e cu ‘ foia”
e pe s’arrefriscà
pe tutte chistu cavero
ca 'e chiste juorne fa.

G. Ruocco         

14/09/2011 Ostia Lido
Inserita nella raccolta "Ce steva na vota"
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Raffaele Viviani, alle sue spalle il Busto di Luigi Denza.

‘On Mimì Santoro..

Quanno tiravo a sceveca
erano ll’ati tiempe.
A vvierno ‘o mare friddo
nun deva nu fravaglio
e l’aglio ‘int’a tiella
l’unico cundimento
pe duje file ‘e pasta.

Nu cenceniello
manco a ne parlà
e ghierano nzalate
‘e rafaniello,
nu turzo e na cepolla
‘nziem’’o pane.
Quann a stagione

pisce a centenare
zumpaveno int’’a rezza
fino a tarde.
Alice, fravuline
e qualche seccia.
Doje triglie belle grosse
 e po’ ‘e fravaglielle a nun fernì.

Mò ‘nterr’a rena
me vene ‘o friddo ‘ncuollo.
Na varca a ciente metre
manco a dirlo.
Mmiez’a stu mare
ce sta nu spiretillo
c’’o stà facenno amaro.

Facce duje passe
e già me so’ stancate.
M’assetto ma nun trovo
‘o mare ca m’arricurdavo.
Forse m''o scordo
o m’aggio sunnato
‘o tiempo ch’è passato.

Me guardo attuorno
e ‘un saccio cchiù a nisciuno.
Quann’anne tengo ?
‘A quanno nun ce vengo ?
Pare ca so’ cagnate
pure ‘e prete 'e chesta villa.
Mi giro arreto

e nun te trovo cchiù.
Io so Mimì Santoro!
Sento na nustalgia ‘e te
ca n’atu poco more
e ‘o saie ca me rencresce!
E si po’ ‘un te trovo ?

Vulesse campà ancora!
Almeno ccà
sta ancora ‘o busto tujo.
Ma si un ce truvammo
addò appengo ‘e panne
ca manco ‘e guarattelle*
ce stanno ‘e papà tujo ?

Gioacchino Ruocco
31.08.017

Inserita nella raccolta:    Dimane ne parlammo....


Mi raccontava, durante la mia fanciullezza , che era stato compagno di giochi di Raffaele Viviani davanti alla struttura in legno che il padre montava all’ora degli spettacoli che organizzava, nella zona affianco all’attuale Circolo nautico, dove anche negli anni cinquanta e sessanta era presente una struttura adeguata ai tempi gestita da altre  dedite all’arte dello spettacolo.

Appresi per la prima volta da Don Mimi Santoro la poesia di Raffaele Viviani  che recita a Dudece anne a tridece…quando mi intercettava davanti al suo negozio di via.....Nocera, quello attualmente occupato o dal decoratore o dalla macelleria.
Vendeva pubblicazioni edite dalla Bideri, spartiti e la figlia cose di merceria.

* guarattelle: teatrino all'aperto.
 
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A Raffele VIVIANI

Ogne vota ca torno a stu paese
ce faccio ‘e spese
e ce porto ‘o mio,
ma comme si facesse tuorto a Dio
chi guarde stuorto
e chi me va cuffianno.

Me so stancato, ‘o ddico apertamente!
Tenitevello pure
cu chello è rimasto.
Facitece ‘o triato ca vulite,
ma nun ve lamentate:
levateve ‘o prurito.

Cagnatavella ‘a maglia ogne tanto,
cagnateve ‘e mutante.
Penzate pe dimane.
‘O pane ca facite è sapurite
e taralline pure
e ll’acqua na delizia.

Aggio parlà  d’’o paese mio
comme a n’estraneo
comme nun fosse mio.
E cu na mano annante e n’ata arreto
me tocca ‘e sta cuieto
si no nun torno ‘a puorto

salvo cu l’osse sane 
e ‘a fantasia ‘e turnà
pe ritruvà na zia,
nu parente ca nun me scrive maie:
risulta sempe assente.

Ve guardo mmiez’a villa addulurato.
Parite n’atu santo
ca prutegge stu paese.
L’unico che canta è don Luigi
cu jamma, jammo, jammo
e  ‘ncopp’o se ne va

fino a faito p’avè l’idea diversa
ch’isso tene 
‘e chello ca succede:
Guardà il tutto e renderlo innocente
pecchè ‘a luntano
tutto è diversamente.

‘O malamente pare pur’isso buono
e ‘o buono è buono,
nu caramellato.
Se fottono ogne cose ma ‘e lamiente
Lassù, ‘ncoppo Faito 
e chi se n’è addunato ?

Chi scrive ca ‘e ccose ccà nun vanno
nun m’è parente
E sta vicino a chille.
Ca fanno  marennelle e spartemiente
Nuie simme artiste
e penzammo a ato.

E don Rafele quase se ribbella,
ca don Luigi è matto.
Ma chi ha sunato ?
Chisto ce sta pe starce mmiez’a Villa
ca ogne ghiurno acchiappa
piglia e se ne va, Funiculì funiculà.

E cu Michele Esposito che faccio ?
Nun ce guardammo ‘nfaccio
nun saccio a quanto.
‘A quanno sto ca ‘ncoppo
sento e sento
ma so’ na statua
nun pozzo fa cchiù niente.

Primmo screvevo e recitavo ‘a vita,
 ‘a gente me senteva,
qualcuno me capeva.
‘A quanno sto ccà miezo l’unico
gulio è chillo ‘’e ritiurnà
arreto ‘o tiempo mio,

comme facette patemo quanno
io ero guaglione
e ancora nu stucchione,
ma ringrazianno  a Ddio
truvaie nu sillabario
e ‘a furtuna mia.

Gioacchino Ruocco


29.10.016    Ostia Lido












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